جمعه , ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
برگه نخست / اطلاعیه ها / فاطمیه و نوروز

فاطمیه و نوروز

……….نه دین‌ستیزان می‌توانند ایران را از اسلام جدا کنند و نه اسلام‌گرایان می‌توانند سنت‌های ملی همچون چهارشنبه‌سوری و نوروز و سیزده‌بدر را حذف کنند. هیچ‌یک به نفع دیگری میدان را خالی نمی‌کند. بهتر است به الگویی برسیم که در آن دین و هویت ملی، به تفاهم می‌رسند. نیرو، سرمایه‌ و انگیزۀ ایرانیان، نباید بیش از این صرف جنگ‌های بی‌سرانجام شود.
……….امسال، با لج‌بازی شروع شد. گروهی می‌خواستند نوروز را مقهور عزا کنند و گروهی نیز به‌لج، بیش از پیش بر طبل باستان‌گرایی و زرتشت‌ستایی کوبیدند. اگر مردم را به حال خود رها می‌کردند، نه برای نوروز کم می‌گذاشتند و نه برای عزاداری در روزهای عزیز. مردم، به صرافت طبع و با اتکا بر خرد جمعی، هر دو را مدیریت می‌کردند؛ اما اصرار عده‌ای بر مدیریت مصنوعی و سازمان‌یافته، مزاج جامعه را تباه کرده است.
……….به نفع دینداران است که سنت‌های ملی را حرمت گزارند و به سود ملی‌گرایان است که دینداری مردم را باور کنند. عزای فاطمی(س) نیازی به دست‌کاری در نوروز نداشت؛ چنانکه نوروز، بدون فرمان و تبلیغ و بخشنامه هم حرمت دخت گرامی پیامبر اسلام(ص) را پاس می‌داشت. اما لج‌‌بازی‌ها، نوروز را بی‌ریخت کرد و عزاداری‌ها را زخمی.

استاد رضا بابایی

.

.

……….چند کلامی هم از خودم 🙂

……….بی شک می توان کسانی که تعارضی میان این دو مقوله قائلند را یا بی سواد خواند و یا منفعت طلب! چرا که آداب و رسوم رایج در عید باستانی نوروز نه تنها متعارض با آداب اسلامی نیست، بلکه در یک راستا نیز قرار دارند. آداب و رسوم رایج در عید نوروز مواردی چون خانه تکانی (…النَّظَافَهُ مِنَ الْإِیمَانِ وَ الْإِیمَانُ مَعَ صاحِبِهِ فِی الْجَنَّهِ) و دید و بازدید (صِلَهُ الاَرحامِ تُزکى اَلاَعمالَ و َتُنمى اَلاَموالَ و َتَدفَعُ اَلبَلوى وَ تُیَسِّرَ الحِسابَ و َتُنسِئُ فِى الاَجَلِ) و مسافرت (تَغَرَّبْ عَنِ الْأَوْطَانِ فِی طَلَبِ الْعُلَى-، وَ سَافِرْ فَفِی الْأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِدَ، تَفَرُّجُ هَمٍّ وَ اکْتِسَابُ مَعِیشَهٍ، وَ عِلْمٌ وَ آدَابٌ وَ صُحْبَهُ مَاجِد) و… هستند که بازتاب های اجتماعی بسیار ارزشمندی در جهت اعتلای فرهنگ جامعه دارند؛

……….از طرفی ۱۳ معصوم از ۱۴ معصوم به ستم و ظلمِ شقی ترین انسان ها به شهادت رسیدند و به غیر از حضرت سیدالشهدا که در روایات شیعه توصیه به اقامه ی عزای آن حضرت شده و آن نیز به دلایل سیاسی و عبرت آموزی و آموزش ظلم ستیزی به جوامع بشری بوده است،هیچ روایت معتبر و مستندی برای برگزاری مجالس دائمی عزای سایر معصومین وارد نشده ،آن هم در قالب چند دهه عزاداری و… ! (جهت اطلاع بیشتر به فایل صوتی سخنان استاد رحیم پور ازقدی و حجه الاسلام و المسلمین ماندگاری رجوع کنید) 

……….بنابراین بسیار امر دور از عقلی بشمار می رود که بخاطر برپایی عزاداری که از وسایل تبلیغ آموزه های دینی است، دست از خود آموزه های دینی برداریم؛ تنها کافی است کمی تامل کنیم!

……….سالی پر از زیبایی را برایتان آرزومندم.

……………………

منابع سه روایت به ترتیب:

۱. حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم،مستدرک‏الوسائل،ج ۱۶ ،ص۳۱۶.

۲. امام باقر علیه السلام، کافی(ط-الاسلامیه) ج۲ ، ص۱۵۰ – تحف العقول، ص ۲۹۹.

۳. حضرت علی علیه السلام، مستدرک الوسائل و مستنبط المسایل ج ۸، ص ۱۱۵، ح ۹۱۹۹.

درباره Mahmood

۲ دیدگاه ها

  1. با سلام من برای یه تحقیق دانشگاهی روستای اخلمد رو انتخاب کردم دوست دارم تحقیقم خیلی کامل و جامع باشه میخواستم اول اینکه با اجزتون از این سایت استفاده کنم و ثانیا اگه اطلاعات دیگه ای از روستا دارید رو برای من بفرستید یا در همین سایت قرار دهید مثلا عکسهایی از مراسمات مذهبی مثل عاشورا یا اربعین یا از جشنها یا آداب ورسوم ویژه این منطقه من ساکن مشهدم چند باری به این منطقه خوش آب وهوا اومدم
    متشکرم و موفق باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *